Vanuit mijn compassie met de wereld en mijn betrokkenheid bij levensvragen wil ik met mijn kunst heel maken wat gebroken en vergeten is, troost bieden en mensen blij maken. Ik verdiep mij intens in mijn onderwerpen , peil en zoek. Al het schilderwerk probeert een balans te vinden die leidt tot bevrijding en vreugde.
Schilderen en tekenen is steeds weer een nieuw avontuur. Vaak valt een onderwerp mij toe in een vluchtig en sprankelend moment. Dat moet geschilderd worden! Door mij steeds open te stellen en te blijven kijken , tegenover zich een dialoog met het schilderij. Zo ontstaan beeldritme, eenvoud en samenhang in het kleurgebruik. Tot het ontwaakmoment waarop het werk echt leeft en zich acht voltooid.
Mijn manier van werken bestaat uit het opbouwen van een huid met zowel transparante als dekkende lagen verf in kleurcontrasten waardoor het lijkt alsof de schilderijen zelf licht uitstralen. Zo ontstaan in een grote ruimtelijkheid. Een tijdloze stille en bijna sacrale dimensie.
Waarom?
‘Het schilderij wordt geboren als de schilderhuid er vitaal en bruisend lijkt, terwijl je in de diepte de stille grondvesten ervaart.’
Francisca Tollenaar 2022
Mijn eerste grote liefde was Henri Matisse. Maar ook de religieuze kunst van de middeleeuwen, vooral de Romaanse kunst, inspireerde mij. Net als het symbolisme ziet de stroming van de wereld eruit als een geheel van mysterieuze tekens. De Nabis, de Belgische schilders van de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw, de diepgaande Japanse prentenkunst, etnische kunst, het Duitse expressionisme van Kirchner, het Franse Fauvisme en de lichte kleuren van Albert Marquet. Mooie botanische tuinen en films. Er is zoveel moois om na te denken, te voelen en te verwerken.
Ook ik wil in mijn kunst niet alleen het zichtbaar weergeven. Ik wil doordringen tot diepere lagen, al komt dat misschien een beetje pretentieus over. Maar, het klinkt misschien vreemd, ik wil ook zorg en liefde geven. Misschien heb ik dat van mijn ouders, die allebei medicijnen waren. Mijn vader was internist en mijn moeder dermatoloog. Ook zij konden geen genoegen nemen met zichtbare waarnemingen. Voor de anamnese moeten ze doordringen tot de diepere lagen. Ze leerden mij, hun oudste dochter, met compassie naar de ander te kijken en de wereld met haar levensvragen in breder perspectief te plaatsen.
Bovendien hielden ze van schoonheid, mijn ouders waren echte cultuurliefhebbers die mij volop stimuleerden. Ik groeide op in een huis vol kunst en ging al heel jong met ze mee naar galeries. Vanaf mijn zesde jaar mocht ik elke woensdagmiddag naar de Nutsschool voor Beeldende expressie op de Weteringschans. Na de opdracht was het tijd voor ‘vrije expressie’, de erfenis van Cobra. De vrije sfeer, daar genoot ik van. Het was altijd goed, wat je ook deed. Ik was ook dol op de museumlessen op de lagere school. Een zelfportret van Vincent van Gogh is een van de eerste beelden die ik me kan herinneren. Tijdens lange vakanties in Twente tekende ik alles om me heen. Al heel jong tussentijde ik dat ik in tekenen en schilderen mijn geluk kon vinden.
Ook op het Montessori Lyceum Gymnasium Een partner ik veel vrijheid. Maar ik deed er ook zelfdiscipline op en het vermogen mij te vervolgen. En mijn interesse in onderzoek werd gewekt. Op de kunstopleidingen Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming en de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten wakkerden de docenten mijn liefde voor het vak en mijn doorzettingsvermogen nog verder aan. Na meer dan 35 jaar kunstenaarschap ben ik me meer dan ooit bewust van mijn oorsprong en ben ik nog niet afgedwaald van mijn diepste wens: heel maken wat gebroken en vergeten is, mensen blij maken met mijn schilderijen waarin zichzelf kunnen vinden.
Tentoonstellingen
Exposities (selectie) 1988-2025
Galerie Tanja Rumpff, Haarlem
Galerie 305 Amsterdam
Galerie CriCri Amsterdam
Amro Bank Amsterdam
Galerie en Suite Haarlem
Museum Flehite Amersfoort
Galerie MMWD Hommerts
de Kunstzaak Amsterdam
Galerie de Zaayer Amsterdam
de Oude Kerk Amsterdam
De Amstelkerk Amsterdam
Cobramuseum, Amstelveen
Het Glazen Huis Amsterdam
Loods 6 Amsterdam
Ruimte Amsterdam
Hal 17 Amsterdam
de Boterhal Hoorn
Kunstuitleen Amstelveen
Stadsarchief Amsterdam
Rosa Spierhuis Laren
Museum Rijswijk
Achter de Zuilen Bloemendaal
Pictura Groningen
Museum Woerden
Kunstkring Den Haag
RABO bank Amsterdam
Kunstuitleen Amstelveen
Foto Dordrecht en Groningen
Natuurmuseum Fryslân Leeuwarden
Museum de Wieger Deurne
Bijbels Museum Amsterdam
de Hallen Amsterdam
Museum Veere
Kunstrai
Pulchri Den Haag
Kruisruimte Eindhoven
Hal 45 Den Helder
Aankopen
en opdrachten
Hotel l’Europe, Amsterdam
De Nederlandse Bank
SBK, Kennemerland, Amsterdam
Ahold, Zaandam
l’Oréal Nederland, Uithoorn
Stadsarchief Amsterdam
Amsterdams Fonds voor de Kunst
SBK, Utrecht
Neuropraxis, Amsterdam
Elsevier, Nederland
Stichting Alzheimer, Nederland
Raad voor Levensbeschouwingen en Religies, Amsterdam
Galerie van Schoten Haarlem
Museum Krona, Uden stichting FSHD Wassenaar
Amsterdam Museum
Diverse particulieren
Nevenactiviteiten
Filosofie
Kunstadvies/ lezingen/ initiatiefnemer kunstprojecten /PR activiteiten/schrijver teksten over kunst
Vakinhoudelijke revisor teksten, docente kunstgeschiedenis voor Laudius Utrecht
Lid Nederlandse Kring van Tekenaars, Hollandse Aquarellisten, BOK en Pictoright
tentoonstellingen 2022
Het Veerse Licht 2.0
Subtitle
In Veere in Museum de Schotse Huizen de expositie 'het Veerse Licht 2.0'
Hollandse Aquarellisten
Subtitle
Info box content. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Quisque mollis ex eu blandit scelerisque.
Hollandse Aquarellisten
29 juni t//24 juli 2022
Kunstkring Den Haag
Samenwerkingsproject tussen de Stichting De Kunstplaats en de Nederlandse Vereniging van Tekenaars
Subtitle
NKvT in de Kunstplaats Vijheerenlanden in Leerdam
Versie 2.0
restauratie werk uit 1989 naar 2022
2023
Ontmoet de kunstenaar en praat over werk
Subtitle
Info box content. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Quisque mollis ex eu blandit scelerisque.