kasteleepark I FTollenaar7 geborgenheid‘Schilderend op een aandachtige intuïtieve wijze, geïnspireerd door intensieve studie van de werkelijkheid schilderen haar schilderijen zichzelf, waarbij door de werkelijkheid heengekeken wordt. Haar manier van werken is het opbouwen van zowel transparante als dekkende lagen verf in kleurcontrasten, waardoor het lijkt alsof de schilderijen zelf licht uitstralen. In deze lichtgevende sacrale wereld kan de tijdloze stille dimensie ervaren worden in een enorme ruimtelijkheid.’ uit Alert

Met haar schilderen richt Francisca Tollenaar zich door de gelaagdheid van het bestaan heen op het diepere, het essentiële. Naast het werken in opdracht inspireren verschillende onderwerpen haar tot projecten. Uit de architectuur de mystieke tempels van Malta, waar eens religieuze rituelen plaatsvonden en later de mystiek, het stille en transcendente van de multiculturele gebedsruimten in Amsterdam. Zij tekende het dramatische lichtspel tijdens een verbouwing van een winkel waarbij gewone objecten iets theatraal in een ruimte krijgen. Menselijke relaties nodigen haar uit tot schilderen. Haar portretten reflecteren het stille wezen van de persoonlijkheid, een serie liefdesparen benadrukt de intensiteit van de relatie in kleur en licht. In de natuur laat de grote buitenruimte haar komen tot eenvoud. Kleurige gouaches geven kracht van de natuur van het Amsterdamse Bos weer in diverse lichtstemmingen. In al haar werk laten eenvoud van vorm en lichtcontrasten het herkenbare balanceren op de rand van het figuratieve en abstracte. 2006

In mijn tekeningen en schilderijen balancerend tussen waarneming en verbeelding streef ik naar beelden die rust, eenvoud en verbondenheid uitstralen. De beelden zijn kleurrijk en gelaagd, maar door samenhang in het beeld ontstaat eenheid. Zo ontstaat verstilde kunst die stemt tot nadenken. Actuele onderwerpen of locaties of sociale onderwerpen als menselijke relaties dagen mij uit. Gebedsruimtes van 8 verschillende religies in Amsterdam, het Amsterdamse bos of de Noord-Zuidlijn, de ziekte van Alzheimer vormden mijn inspiratie. Het literair erfgoed zoals het 13 eeuwse Nibelungenlied deed de serie ‘Keerkringen’ ontstaan. De serie tekeningen ‘spelen in een vierkant’ die het speelvlak van de tekening zelf tot onderwerp heeft. Vanuit de waarden die belangrijk zijn in mijn werk, zoals helderheid, transparantie en samenhang, werk ik ook samen met bedrijven die deze thema’s hoog in het vaandel hebben. 2010

Gebeurtenissen, actualiteit, gelezen en beleefde verhalen, locaties en toevallige observaties prikkelen mij tot tekenen en schilderen. Daarbij peil en registreer ik het lichtende moment van sprankeling, leven. Dat is intens heeft te maken met compassie en verwondering en leidt tot series werken. Ik maakte werk over Nibelungen, de barok, een serie over de ziekte van Alzheimer, kreeften of buiten scènes. Waarneming en verbeelding wisselen elkaar af in mijn werk, de tekening neemt me bij de hand. Afhankelijk van het onderwerp zijn mijn tekeningen direct met lijnen pure inkt of alleen krijt, maar ook kan de tekening een kleurige gelaagde werkelijkheid zijn met een gekraste geveegde en gespetterde tekenhuid van inkt krijt en pastel. Daarbij houd ik van de poëzie van het verhalende en de dramatiek van licht en donker en kleur/ tooncontrasten en ontdek ik steeds meer verfijning in de techniek en ruimtelijk ritmische  rangschikkingen op het vlak. De teken en schilder-weg naar transparantie en eenvoud vind ik spannend en steeds weer nieuw. Recentelijk werkte ik ook op 3 dimensies -geïnspireerd door mijn keramiekdecoraties- vanaf 1 okt 2016 te zien in het Bijbels Museum Amsterdam.  juni 2016